Järvi-Suomen kulta kulkeutuu Tuoreboxissa vastuullisesti perille
Kuopiolaisessa Kalavapriikissa uskotaan lujasti, että kala on tulevaisuuden ala. Tuotantolinjan läpi kulkee vuosittain 2,2 miljoonaa kiloa kalaa, josta hippuakaan ei mene hukkaan.
Kalavapriikin koko tuotantolaitos voisi olla suoraan tulevaisuudesta. Tehdas lämpenee maalämmön ja käyttövesi oman energian avulla. Katolla hehkuu 1060 aurinkopaneelia, joista saadaan jo merkittävä osa sähköstä. Biojätekontti on käytännössä turha, sillä kaikki raaka-aine hyödynnetään sataprosenttisesti.
Kehitämme ja jalostamme laadukkaita kalatuotteita. Meillä on kaksi pääraaka-ainetta: kirjolohi ja lohi. Ja kun järvi-Suomessa ollaan, niin järvikalat ovat meille suuri valtti. Saamme lähialueen kalastajilta kuhaa, ahventa, muikkua, haukea ja myöskin heikommin hyödynnettyä särkikaloja, kuten lahnaa. Myymme valtaosan kalasta jalostettuna, esim. lahnasta tehdään pihvejä ja hauesta kylmäsavuhaukea, kertoo yhtiön toimitusjohtaja Jari Korhonen.
Tuotannon ”ylijäämä” menee elintarviketeollisuuteen, eläinten ruuaksi, rehutehtaalle tai käsityöteollisuuteen. Kalavapriikin keskeinen arvo on toimia ympäristövastuullisesti aina alkutuotannosta kuljetukseen ja myyntiin asti.
Matka Kalavapriikiksi
Nykyisen Kalavapriikin historia juontuu vuodesta 2007, kun Korhonen osti Tukkupojat Oy:n ja ryhtyi itse yrittäjäksi. Hän alkoi kehittämään yritystään voimakkaasti ja mukaan perinteisen tukkukaupan lisäksi tuli kalanjalostus sekä pieni lihaleikkaamo. Vuonna 2009 Heinon Tukku Oy osti Korhosen yrityksen ja pian sen jälkeen liiketoiminnan painopiste siirtyi tuotantoon.
Kolmisen vuotta sitten meille valmistui uudet toimitilat ja vuonna 2018 yrityksen nimi muuttui Kalavapriikki Oy:ksi, silloin lanseerattiin myös tuotemerkki Kalaonni.
Vastuullinen kokonaisajattelu kaiken takana
Samassa uudistusmylläkässä haluttiin ulottaa yhtiön vastuullinen ajattelu ja toiminta myös pakkaamiseen ja kuljetukseen. Perinteiset styrox-laatikot ja muovipussit korvattiin DS Smithin aaltopahvilaatikoilla eli Tuoreboxeilla sekä paperipusseilla.
Meillä on käytössä 3-5 kilon ja 10 kilon laatikot sekä kuljetuspakkauslaatikko. Me mietimme mikä olisi järkevin ja ekologisin toimintamalli ja päädyimme DS Smithin pakkausratkaisuun, jolla saadaan itse näppärästi tehtyä laatikoita. Kaikki aaltopahvilaatikot sekä käyttämämme kartonkialustat ovat FSC- sertifioituja, painottaa Korhonen.
Jos Tuoreboxia verrataan perinteiseen EPS- eli styrox-laatikkoon, niin sen isoimpia etuja ovat kierrätettävä materiaali (aaltopahvi) sekä tyhjien pakkausten kuljettaminen litteinä. EPS -laatikot vievät rekassa saman verran tilaa tyhjinä kuin täysinä, kun taas Tuoreboxeja voidaan kuljettaa litteinä merkittävästi isompi määrä. Tämä vaikuttaa suoraan myös hiilidioksidipäästöihin. Kalan pakkaamisessa ja kuljetuksessa asiakkaille on keskeisenä ongelmana, miten saadaan tavara kuljetettua perille sekä tuoreena että vastuullisesti.
Siinä on saatu tosissaan miettiä, miten homma voidaan hoitaa kestävän kehityksen periaatteella. Suomi on niin pitkä ja logistisesti haastava maa. Pitää olla koko verkosto ja ketju kunnossa, kalastajista tuotantoon, pakkaamiseen ja kuljetukseen.
Intohimona pakkaukset
Kalavapriikissa suhtaudutaan pakkauksiin kaiken kaikkiaan intohimoisesti. Maailmalta haetaan jatkuvasti uusia trendejä ja tälläkin hetkellä Korhosen pöydällä on tarjolla kymmeniä eri vaihtoehtoja. Hän etsii jatkuvasti innovatiivisia pakkausratkaisuja, joilla voitaisiin vähentää ratkaisevasti muovin käyttöä.
Me haluamme kantaa ympäristövastuumme ja olla edelläkävijä sekä tuotannossa, tuotteissa että pakkauksissa. Tuotteistamista mietitään aina myös pakkausten kautta. Ylipakkaaminen on järkyttävää, ja sitä tapahtuu maailmassa vielä paljon. Meidän nykyinen pakkausteknologia käyttää kartonkia ja ohutta muovia, mikä antaa tuotteelle merkittävästi lisää säilytysaikaa ilman säilöntäaineita. Se on tietysti kuluttajan etu, että tuote on aina priimaa ennen viimeistä käyttöpäivää. Kaikki tämä vaikuttaa laatumielikuvaan.
Kun Korhonen ryhtyi uudistamaan pakkauspuolta, niin tärkeintä oli löytää samalla tavalla
ajatteleva, vastuullinen yhteistyökumppani. Valinta kohdistui DS Smithiin, jonka kanssa käynnistyi
nopeasti myös yhteinen tuotekehitystyö.
Yhteistyö DS Smithin kanssa on ollut erittäin joustavaa ja hedelmällistä. He tuovat vaihtoehtoja esille ja me rohkeasti tartumme kehityskohteisiin. Se on iso talo, mutta erittäin asiakasohjautuva. He ovat toteuttaneet meidän toiveemme plus vielä jotain enemmän. Esimerkkinä tästä, ideoimme yhdessä aaltopahvisten kuljetuspakkausten seurantajärjestelmää. Ongelmana oli se, että kuljetuspakkauksissa on nopea toimitusrytmi ja niiden seuranta on aina ontunut. DS Smithin ideoiden avulla saatiin kehitettyä uusi ratkaisu virtuaalinumeroiden avulla, jolla pystymme seuraamaan aaltopahvipakkauksia ja myös terminaalit voivat hyödyntää niitä, kiittelee Korhonen.
Aaltopahvilaatikoiden ja paperipussien lisäksi DS Smith toimittaa Kalavapriikille myös hyllyvalmiita
myymäläpakkauksia.
Kätevän display -pakkaus toimii sekä kuljetuspakkauksena että myymälässä
hyllypakkauksena. Se on napakka pakkaus, joka on myös ekologinen ja sen voi toimittaa
suoraan lavalla.
Jari Korhosella on lähitulevaisuudessa tavoitteena lisätä vastuullisuutta myös alkutuotannossa.
Yhtiön tuotanto painottuu yhä enemmän kirjoloheen ja kalankasvattajien kanssa on käynnistetty
jo keskustelut, että saataisiin aaltopahvilaatikot myös heille yleiseen käyttöön.