Kalavapriikin tuotekehitys on koko talon ponnistus
Elintarvikealan toimintakenttä on jatkuvassa liikkeessä, vaikka Suomessa muutokset tapahtuvat vielä ehkä astetta jähmeämmin kuin suuressa maailmassa. Makutrendit ja arvostukset vaihtuvat toisiksi kuitenkin selvästi nopeammin kuin vaikkapa pari vuosikymmentä sitten. Näissä olosuhteissa täytyy menestyäkseen pitää kaikki aistit valppaina ja reagoida herkästi uusiin tuuliin.
Kalavapriikin kohdalla tämä tarkoittaa tuotekehitystä, joka yhtä aikaa huomioi sekä asiakkaiden että oman tuotannon tarpeet. Jotta tuotekehityksellä saataisiin kilpailuetua, pitää sen kattaa koko tuotantoketjun kaikki vaiheet. Siksi uuden tuotteen luominen on Kalavapriikille koko talon yhteisponnistus, kertoo toimitusjohtaja Jari Korhonen.
– Uuden tuotteen idea on pystyttävä myymään ensin omalle väelle. Kaikkien into on saatava mukaan, jotta tuotteesta saataisiin maksimaalisen hyvä.
Ideasta lautaselle
Uusia tuoteideoita tulee Kalavapriikille monesta suunnasta. Maailmalla vallitsevat suuret ruokatrendit ja elintarvikealan markkinamuutokset vaikuttavat taustalla, mutta konkreettiset ehdotukset tulevat asiakkailta ja omalta henkilökunnalta.
Uutta tuotetta lähdetään luomaan ensimmäiseksi asiakkaan näkökulmasta: miten tuote olisi mahdollisimman asiakasystävällinen? Vastaus riippuu monesta asiasta. Ideaa uudesta tuotteesta peilataan tuotannon näkökulmasta: millainen tuote on valmistaa, miten se pakataan ja miten se sopii nykyiseen prosessiin.
– Tärkeimpänä on tietysti mahdollisimman laadukkaista raaka-aineista syntyvä maku. Tuotteen keskeisimpiä ominaisuuksia ovat pakkauskoko, valmistustapa ja olomuoto, Jari Korhonen kuvailee.
KalaOnni-tuotteiden kehitys tapahtuu erityisissä raadeissa, joissa uutta tuotetta maistellaan pitkään ja hartaasti. Ennen kuin tuote pääsee markkinoille sitä on maisteltu 3‒5 eri otteeseen. Tuotteen matka ideasta jalosteeksi ja myyntituotteeksi kestää keskimäärin puoli vuotta. Kokonaisten uusien makuperheiden kehittäminen saattaa viedä pitkäänkin, kun taas pienet muutokset esimerkiksi kausituotteisiin käyvät ripeästi.
– Maun ohella kiinnitetään tarkkaa huomiota tuotteen herkulliseen ja houkuttelevaan ulkonäköön. Tuotekehitys on pitkäjänteistä työtä, sillä maku ja ulkonäkö sattuvat harvoin kohdalleen kerrasta. On myös mietittävä, miten asiakas tuotetta käyttää. Siksi tuotekehityksen pitää ulottua reseptiikkaan asti.
Kalavapriikki haluaa olla edelläkävijä
Kalavapriikin koko liiketoiminta edellyttää ennakointia, suunnittelua ja prosessien hiomista pitkällä aikajänteellä. Uuden tuotteen kehitys kestää tavallisesti puoli vuotta, mutta kauppojen hyllyillä se on vasta noin vuoden päästä.
– Meidän pitää ikään kuin nähdä tulevaisuuteen tai vähintäänkin pystyä perustellusti arvioimaan, mihin suuntaan ala on menossa ja millaisiksi ruokatrendit muodostuvat. Voi sanoa, että Kalavapriikin kello kulkee ainakin vuoden verran etuajassa, Korhonen tuumaa.
Mistä trendit sitten haistellaan? Mitään kristallipalloa ei ole käytössä, vaan tuotekehitys perustuu herkeämättömään alan seuraamiseen ja tarkasteluun kaikilta kanteilta.
– Käymme esimerkiksi monta kertaa vuodessa erilaisissa tapahtumissa ja messuilla ympäri Eurooppaa. Alalla on ollut niin pitkään, että näihin asioihin kiinnittää huomiota jo kuin itsestään. Lomamatkoillakin sitä tulee eksyttyä ruokatoreille ja kalahalleihin seuraamaan, mitä ihmiset ostavat ja mistä he innostuvat. Näitä huomioita sitten ajattelee siltä kantilta, miten ne istuisivat suomalaiseen makuun ja ruokakulttuuriin.
Siihen, miten hyvin uusi tuote sitten löytää suomalaiset asiakkaansa, vaikuttaa moni asia. Viime kädessä ei välttämättä ole kyse pelkästään itse tuotteesta vaan myös esimerkiksi asiakkaan siihen liittämistä mielikuvista. Sen takia Kalavapriikin pitää menestyäkseen saada myös kaupat ja ravintolat innostumaan tuotteistaan.
– Kaupat ostavat tuotteitamme omien valikoimajaksojensa mukaan. Samaten ravintolat uusivat ruokalistojaan kausittain. Kaupoilla ja ravintoloilla on erittäin suuri rooli siinä, että suomalainen suuhunsa laittaa. Jotta KalaOnni-tuotteet pääsevät ihmisten lautasille, pitää meidän osata toimia hyvässä yhteistyössä muiden kanssa ja kuunnella kaikkia asiakkaitamme tarkalla korvalla, Jari Korhonen päättää.